Köttfärssås med zucchini spagetti


Jag älskar grönsaker och har gjort ett väldigt bra tag nu. När jag var liten hatade jag allt som var grönt, förutom gurka som jag älskade. Men för ett tag sedan bestämde jag mig för att jag ska börja äta tomat. Hatade tomat men jag bestämde mig bara liksom att nu ska jag äta det även fall det inte är gott. Och nu äter jag tomat som ingenting. Jag äter nästan allt. Har börjat äta åtminstånde en halva avokado om dagen. Jag äter alltid en sallad till min mat. Jag tycker det gör hela maten till en annan rätt..

Idag körde jag på köttfärssås, vilket är hur gott som helst. Men eftersom jag försöker gå på LCHF (iallafall till det största måltiderna på dagen) så blev det inte vanlig spagetti utan zucchini spagetti. Jag hyvlade bara två stycken zucchini och kokade dem i fem minuter. Jag personligen tyckte det blev skit gott. Värt att testa istället för spagetti.

• 600g köttfärs
• 1 paket krossade tomater
• 1 msk tomatpuré

• 1 gul lök
• 2 pressade vitlöksklyftor (då maten ska tas med till jobb så valde jag att bara ta en, lite elakt mot mina föräldrar att äta massa vitlök och lukta skit i munnen haha! men man väljer ju själv såklart)
• 10 hackade champinjoner 
• 1,5 dl vispgrädde (jag tog inte så mycket och jag tog lite vispgrädde och lite matlagningsgrädde)
• oregano/basilika/timjan
• 2 st zucchini


Jag började med att hacka lök och champijoner. Sedan tog jag fram min gryta och fräste löken, champinjonerna och vitlöken. Efter ett tag la jag på min köttfärs och lät det stekas. Jag vill alltid att köttfärsen ska vara helt brun innan jag häller på annat så jag väntar helst. Efter det på med krossade tomater, tomat puré och grädde. Jag hälde på sambal oelek också. En halv tesked. Krydda med s&p och självklart timjan.

Zucchinin hyvlade jag med en osthyvel och la i kokade vatten i 5 minuter.
Det blev otroligt gott. 

Ska snart ta och gå till min syster som bor en halvtimmes gång från oss. Det är inte så långt och då kan jag lika väl passa på att gå en sväng istället för att ta bilen. Det enda som jag tycker är obehagligt när man går den vägen är att det är två stycken obevakade tågövergångar. Men det går nog bra hoppas jag!

Hoppas ni fick insperation och en god läsning.

Kommentarer:

1 felicia:

ser gott ut :)

2 Jonas:

Bra pasta recept kan man då aldrig ha för många utav =) Så tack så mycket!

Svar: Haha eller hur! Inga problem :)
foodbysandra.blo.gg

3 Fatma:

gott!

4 Fatma:

gott!

Kommentera här: